Markets

Passengers and Yachting

Passengers and Yachting

Jachteigenaren, passagiers en bemanning van luxe cruiseschepen en ferries stellen steeds hogere eisen aan comfort, gebruiksgemak en luxe aan boord. MARIN streeft ernaar het verblijf op zee zo duurzaam, comfortabel en veilig mogelijk te maken.

VEILIG EN COMFORTABEL VAREN OVER OCEANEN, RIVIEREN EN MEREN

We geven hiervoor advies op het gebied van zeegangs- en manoeuvreergedrag, lekstabiliteit en duurzame systemen voor passagiersschepen en jachten. Oplossingen moeten zorgen voor optimaal comfort bij hoge veiligheid en steeds strengere emissie-eisen (uitlaatgassen en geluid). Samen met onze klanten ontwikkelen we de juiste oplossingen waarbij we gebruik van computerberekeningen, modelproeven, simulatoren en praktijkmetingen.

Mobiliteit over water door middel van waterbussen, riviercruiseschepen, kleine (snelle) ferries en watertaxi’s vormt een goed en belangrijk alternatief voor veel stedelijke gebieden aan het water. We hebben de kennis en middelen om te helpen bij het ontwerp, de selectie en de logistiek rondom deze specifieke schepen.

Uw partner

We werken met u samen van concept tot ontwerp waarbij we onze expertises op het gebied van weerstand en voortstuwing, zeegang en manoeuvreren breed inzetten. Hierbij maken we gebruik van onze eigen tools en methoden zoals databases, simulaties, modeltesten en waregroottemetingen, en de inzet van simulatoren en virtual reality.

Contact

Contact person photo

Enrico Della Valentina

Team Leader Yacht | Senior Project Manager

Contact

Contact person photo

Victor Ferrari

Team Leader Cruise & Ferry | Senior Project Manager Manoeuvring

CONCEPT DEVELOPMENT

Met onze ervaring, databases en tools, kunnen wij u helpen de juiste keuzes te maken op basis van functionele eisen, taakomschrijvingen of operationeel profiel. Trends, haalbaarheid, risico's en mogelijkheden zijn noodzakelijk voor verdere ontwerpkeuzes. Onze ondersteuning bestaat onder andere uit de evaluatie van romptypen, aandrijfsystemen, controleapparatuur, de verwachte operabiliteit en het serviceprofiel. Bij de vernieuwing van een vloot maken wij gebruik van bestaande operationele gegevens (AIS of metingen aan boord) om de nieuwe concepten te benchmarken. Voor windaandrijving of windhulpvoortstuwing gebruiken wij gesimuleerde scenario's om het windpotentieel op een bepaalde route te bepalen en u te helpen de potentiële voordelen te beoordelen.

CONCEPT DEVELOPMENT

Met onze ervaring, databases en tools, kunnen wij u helpen de juiste keuzes te maken op basis van functionele eisen, taakomschrijvingen of operationeel profiel. Trends, haalbaarheid, risico's en mogelijkheden zijn noodzakelijk voor verdere ontwerpkeuzes. Onze ondersteuning bestaat onder andere uit de evaluatie van romptypen, aandrijfsystemen, controleapparatuur, de verwachte operabiliteit en het serviceprofiel. Bij de vernieuwing van een vloot maken wij gebruik van bestaande operationele gegevens (AIS of metingen aan boord) om de nieuwe concepten te benchmarken. Voor windaandrijving of windhulpvoortstuwing gebruiken wij gesimuleerde scenario's om het windpotentieel op een bepaalde route te bepalen en u te helpen de potentiële voordelen te beoordelen.

ADVICE, PERFORMANCE PREDICTION & OPTIMISATION

De potentiële en verwachte prestaties van geselecteerde concepten worden meestal puur op basis van onderzoek verkregen. In sommige gevallen worden in dat stadium ook concepten getest om een snelle controle van kritieke omstandigheden uit te voeren. Wij beoordelen niet alleen de prestaties van een bepaald ontwerp, maar optimaliseren ook graag uw concepten. Benodigd vermogen, haalbare snelheid, het effect van ondiep water, het gedrag in golven en operabiliteit, manoeuvreerbaarheid, schroefontwerp, het uitlijnen van aanhangsels, de kans op geluid of trillingen; allemaal gebieden waar wij ons mee bezighouden.

ADVICE, PERFORMANCE PREDICTION & OPTIMISATION

De potentiële en verwachte prestaties van geselecteerde concepten worden meestal puur op basis van onderzoek verkregen. In sommige gevallen worden in dat stadium ook concepten getest om een snelle controle van kritieke omstandigheden uit te voeren. Wij beoordelen niet alleen de prestaties van een bepaald ontwerp, maar optimaliseren ook graag uw concepten. Benodigd vermogen, haalbare snelheid, het effect van ondiep water, het gedrag in golven en operabiliteit, manoeuvreerbaarheid, schroefontwerp, het uitlijnen van aanhangsels, de kans op geluid of trillingen; allemaal gebieden waar wij ons mee bezighouden.

INDEPENDENT DESIGN VERIFICATION & RECOMMENDATIONS

Een eindbeoordeling van de ontwerpprestaties is belangrijk om de gemaakte keuzes te valideren en met detail engineering te beginnen. Het ontwerp wordt numeriek geverifieerd met high-fidelity methoden en door middel van modelproeven. MARIN voert een onafhankelijke controle van de toekomstige prestaties van uw vaartuig of systeem uit en doet indien nodig aanbevelingen voor verbetering.

INDEPENDENT DESIGN VERIFICATION & RECOMMENDATIONS

Een eindbeoordeling van de ontwerpprestaties is belangrijk om de gemaakte keuzes te valideren en met detail engineering te beginnen. Het ontwerp wordt numeriek geverifieerd met high-fidelity methoden en door middel van modelproeven. MARIN voert een onafhankelijke controle van de toekomstige prestaties van uw vaartuig of systeem uit en doet indien nodig aanbevelingen voor verbetering.

TROUBLE SHOOTING & REMEDIAL SOLUTIONS

Tijdens operaties op zee kunnen soms problemen ontstaan, die bijvoorbeeld te maken hebben met een tegenvallende snelheid, trillingen of cavitatie van de schroef of aanhangsels, een slechte manoeuvreerbaarheid of een gebrek aan stabiliteit. Ook na de bouw van een schip, als het ontwerp vaststaat, kunnen wij u helpen met het vaststellen van het probleem, het achterhalen van de oorzaak en het vinden van oplossingen. Het team van Operations at Sea werkt hierbij vaak samen met de andere afdelingen van MARIN.

TROUBLE SHOOTING & REMEDIAL SOLUTIONS

Tijdens operaties op zee kunnen soms problemen ontstaan, die bijvoorbeeld te maken hebben met een tegenvallende snelheid, trillingen of cavitatie van de schroef of aanhangsels, een slechte manoeuvreerbaarheid of een gebrek aan stabiliteit. Ook na de bouw van een schip, als het ontwerp vaststaat, kunnen wij u helpen met het vaststellen van het probleem, het achterhalen van de oorzaak en het vinden van oplossingen. Het team van Operations at Sea werkt hierbij vaak samen met de andere afdelingen van MARIN.

PERFORMANCE MONITORING AND OPERATIONAL ADVICES

De kennis die we in de loop van vele jaren hebben opgedaan met de optimalisatie van ontwerpengebruiken we bij het ondersteunen van uw dagelijkse operaties. Op basis van de verkregen data bieden we performance monitoring, op de korte en lange termijn, en geven we advies om uw operatie te verbeteren. Ook ontwikkelen we onboard oplossingen om schonere, veiligere en slimmere operaties te waarborgen.

PERFORMANCE MONITORING AND OPERATIONAL ADVICES

De kennis die we in de loop van vele jaren hebben opgedaan met de optimalisatie van ontwerpengebruiken we bij het ondersteunen van uw dagelijkse operaties. Op basis van de verkregen data bieden we performance monitoring, op de korte en lange termijn, en geven we advies om uw operatie te verbeteren. Ook ontwikkelen we onboard oplossingen om schonere, veiligere en slimmere operaties te waarborgen.
Zeegangstesten in een storm
Zeegangstesten met een 100m+ Oceanco LIFE-model: beelden van een impact met een grote golf tijdens een storm. Afspeeltijd video geschaald naar werkelijke schaal.
MARIN Ferry
Om de veiligheid van passagiersschepen te verbeteren, heeft MARIN een reeks speciale modeltesten en berekeningen uitgevoerd met de 'MARIN Ferry', een generieke veerboot van 190 m met representatieve romplijnen voor een hedendaagse veerboot.
Jips & Networks
Joint Industry Project
do-it radar

Closed

This JIP will combine Auto Ride Control and motion prediction based on remote wave sensing by radar and demonstrate this in a prototype system on a ...
Joint Industry Project
navais

Closed

NAVAIS is developing a platform-based modular product family approach supported by the 3DEXPERIENCE integrated business platform. This concept ...
Joint Industry Project
FLARE

Closed

The FLARE consortium comprises key stakeholders from industry, academia and policy makers, involved in ship flooding risk research as a Group for ...