Het is 1873. Dr. Bruno Johannes Tideman, Hoofdingenieur der Marine en adviseur voor de scheepsbouw, doet in Nederland de eerste proeven met een scheepsmodel. Zijn schaalmodel voor schroefstoomschip 1e klasse Hr.Ms. Atjeh gebruikt hij om de weerstand te bepalen en het benodigde machinevermogen vast te stellen. Het is een professionele uitdaging aan golven, wind en water om hun onbeheersbaarheid maximaal beheersbaar te maken. Met diezelfde drive start de ‘Stichting Nederlandsch Scheepsbouwkundig Proefstation’ in 1932 haar werk.
Inmiddels heten we MARIN, het Maritiem Research Instituut Nederland, en zijn we een wereldwijd opererend en erkend onafhankelijk topinstituut in Wageningen, met 450+ experts en een omzet van ongeveer €60 miljoen. Onze uitdaging van vandaag is niet wezenlijk anders, maar kijkt wel breder. Hoe kunnen we met ons hydrodynamisch en nautisch onderzoek schepen, platforms, havens, windmolens - elke constructie in het water - slimmer, schoner en veiliger maken?