Via dit onderzoeksprogramma helpen we de maritieme sector om de veiligheid en efficiëntie van nautische activiteiten, verkeersstromen en afzonderlijke schepen te evalueren en verbeteren.
Research
Manoeuvring and Nautical studies
VEILIG VAREN
Dit programma is gericht op het ontwikkelen van betrouwbare en nauwkeurige hydrodynamische en wiskundige manoeuvreermodellen, op basis van nieuwe of bestaande modeltesten, experimenten of CFD-onderzoeken. De resultaten passen we toe op ons simulatie-framework (eXtensible Modelling Framework ofwel ‘XMF’). XMF wordt gebruikt in simulaties en simulatorprojecten binnen alle werkgebieden van MARIN, variërend van ontwikkeling van concepten tot dagelijkse operationele activiteiten. Dit programma levert een belangrijke bijdrage aan slimme en veilige scheepvaart, effectieve infrastructuur en lagere impact van de scheepvaart op het milieu.
Contact
Roberto Tonelli
Senior Project Manager
sub programma's
NAUTICAL SAFETY
In dit subprogramma worden beoordelingsmethoden ontwikkeld voor het kwantificeren en evalueren van de nautische veiligheid en de manoeuvreerprestaties van schepen. Er wordt aandacht besteed aan het veilig manoeuvreren van afzonderlijke vaartuigen en de veiligheid van het verkeer op rivieren en open zee.
NAUTICAL SAFETY
In dit subprogramma worden beoordelingsmethoden ontwikkeld voor het kwantificeren en evalueren van de nautische veiligheid en de manoeuvreerprestaties van schepen. Er wordt aandacht besteed aan het veilig manoeuvreren van afzonderlijke vaartuigen en de veiligheid van het verkeer op rivieren en open zee.
VISCOUS BLUFF-BODY HYDRO- AND AERODYNAMICS
Dit subprogramma gaat over hydrodynamisch en aerodynamisch onderzoek naar de stroming rond stompe lichamen, ook wel bluff-bodies genoemd, met als doel de op schepen en constructies uitgeoefende krachten en momenten in willekeurige kalm water omstandigheden nauwkeurig te voorspellen. Ook door stroming opgewekte bewegingen van vaste lichamen, zoals vortex induced motions en vortex-inducedvibrations, zijn in dit subprogramma opgenomen.
VISCOUS BLUFF-BODY HYDRO- AND AERODYNAMICS
Dit subprogramma gaat over hydrodynamisch en aerodynamisch onderzoek naar de stroming rond stompe lichamen, ook wel bluff-bodies genoemd, met als doel de op schepen en constructies uitgeoefende krachten en momenten in willekeurige kalm water omstandigheden nauwkeurig te voorspellen. Ook door stroming opgewekte bewegingen van vaste lichamen, zoals vortex induced motions en vortex-inducedvibrations, zijn in dit subprogramma opgenomen.
CONTROL DEVICES
Dit subprogramma is gericht op het begrijpen, ontwerpen en modelleren van aanhangsels voor de besturing van het vaartuig, zoals roeren, schroeven en de wisselwerking daartussen.
CONTROL DEVICES
Dit subprogramma is gericht op het begrijpen, ontwerpen en modelleren van aanhangsels voor de besturing van het vaartuig, zoals roeren, schroeven en de wisselwerking daartussen.
CONFINED WATER EFFECTS AND SHIP-SHIP INTERACTION
In dit subprogramma gaan we dieper in op de verkregen kennis over bluff-bodies en controleapparatuur, waarbij rekening wordt gehouden met de effecten van ondiep water, rivieroevers, en passerende of inhalende vaartuigen.
CONFINED WATER EFFECTS AND SHIP-SHIP INTERACTION
In dit subprogramma gaan we dieper in op de verkregen kennis over bluff-bodies en controleapparatuur, waarbij rekening wordt gehouden met de effecten van ondiep water, rivieroevers, en passerende of inhalende vaartuigen.
MANOEUVRING AND COURSE KEEPING IN WAVES
Dit subprogramma is bedoeld om het gat te dichten tussen manoeuvreren in kalm water en zeegang. De krachten tijdens het manoeuvreren worden voornamelijk gestuurd door viskeuze effecten, terwijl aspecten met betrekking tot zeegang traditiegetrouw gemodelleerd worden door middel van potentiaalstroming. Er moeten betrouwbare methoden worden ontwikkeld om de fysica die zich voordoen bij het varen in kalm water te combineren met de fysica van bewegingen die veroorzaakt worden door golven.
MANOEUVRING AND COURSE KEEPING IN WAVES
Dit subprogramma is bedoeld om het gat te dichten tussen manoeuvreren in kalm water en zeegang. De krachten tijdens het manoeuvreren worden voornamelijk gestuurd door viskeuze effecten, terwijl aspecten met betrekking tot zeegang traditiegetrouw gemodelleerd worden door middel van potentiaalstroming. Er moeten betrouwbare methoden worden ontwikkeld om de fysica die zich voordoen bij het varen in kalm water te combineren met de fysica van bewegingen die veroorzaakt worden door golven.