Wij helpen onze klanten bij het schoner, veiliger en slimmer maken van hun schepen, en dragen tegelijkertijd bij aan een duurzaam gebruik van onze oceanen. Hiervoor ontwikkelen we sleuteltechnologieën: tools, methoden en competenties (ondersteunend onderzoek). Deze sleuteltechnologieën passen we toe in onze R&D-thema's om kennis te ontwikkeling voor dagelijks gebruik in onze projecten.
CFD is een belangrijke tool waarmee we beter inzicht krijgen in de stroming rond schepen en offshore-constructies. In dit programma richten we ons op de achtergrondontwikkeling van CFD-tools en -technieken voor viskeuze stroming.
CFD DEVELOPMENT
CFD is een belangrijke tool waarmee we beter inzicht krijgen in de stroming rond schepen en offshore-constructies. In dit programma richten we ons op de achtergrondontwikkeling van CFD-tools en -technieken voor viskeuze stroming.
TIME-DOMAIN SIMULATIONS & visualisation
Met time-domain simulations onderzoeken we de bewegingen van een schip of constructie op zee, waarbij de balans tussen kracht en momentum gedurende een lange periode de basis vormt. Deze simulaties gebruiken we voor toepassingen binnen engineering, experimenten, simulatoren en aan boord.
TIME-DOMAIN SIMULATIONS & visualisation
Met time-domain simulations onderzoeken we de bewegingen van een schip of constructie op zee, waarbij de balans tussen kracht en momentum gedurende een lange periode de basis vormt. Deze simulaties gebruiken we voor toepassingen binnen engineering, experimenten, simulatoren en aan boord.
MEASUREMENT & CONTROL
Metingen en analyse zijn essentieel om meer kennis te halen uit numerieke en experimentele onderzoeken. Dit programma biedt de vereiste tools en technieken om inzicht te krijgen in de fysica op schaal en op ware grootte.
MEASUREMENT & CONTROL
Metingen en analyse zijn essentieel om meer kennis te halen uit numerieke en experimentele onderzoeken. Dit programma biedt de vereiste tools en technieken om inzicht te krijgen in de fysica op schaal en op ware grootte.
Data science & Artificial Intelligence
Met het data science research programma richten we ons op de ontwikkeling van datagedreven technieken om zowel bestaande als nieuwe problemen in het maritieme domein op te lossen.
Data science & Artificial Intelligence
Met het data science research programma richten we ons op de ontwikkeling van datagedreven technieken om zowel bestaande als nieuwe problemen in het maritieme domein op te lossen.
MARITIEME RESEARCH PROGRAMMA'S
RESISTANCE & PROPULSION
We streven naar schepen die zowel duurzaam zijn als geschikt voor operationele uitdagingen. Met duurzame aandrijvingen verlagen we het energieverbruik, de uitstoot van schepen en de gevolgen voor het milieu.
RESISTANCE & PROPULSION
We streven naar schepen die zowel duurzaam zijn als geschikt voor operationele uitdagingen. Met duurzame aandrijvingen verlagen we het energieverbruik, de uitstoot van schepen en de gevolgen voor het milieu.
WAVES & MOTIONS
Golven hebben een groot effect op constructies op zee. Voor een veilig ontwerp en veilige toepassing ontwikkelen we specialistische tools en competenties waarmee we vermoeiings- en breukbelastingen evalueren.
WAVES & MOTIONS
Golven hebben een groot effect op constructies op zee. Voor een veilig ontwerp en veilige toepassing ontwikkelen we specialistische tools en competenties waarmee we vermoeiings- en breukbelastingen evalueren.
MANOEUVRING
Golven hebben een groot effect op constructies op zee. Voor een veilig ontwerp en veilige toepassing ontwikkelen we specialistische tools en competenties waarmee we vermoeiings- en breukbelastingen evalueren.
MANOEUVRING
Golven hebben een groot effect op constructies op zee. Voor een veilig ontwerp en veilige toepassing ontwikkelen we specialistische tools en competenties waarmee we vermoeiings- en breukbelastingen evalueren.
Shipping safety
In 2024 is MARIN gestart met het onderzoeksprogramma Scheepvaartveiligheid in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met als doel het veiligheidsniveau op de Noordzee te verbeteren door toegepast onderzoek naar scheepvaartveiligheid.
Shipping safety
In 2024 is MARIN gestart met het onderzoeksprogramma Scheepvaartveiligheid in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met als doel het veiligheidsniveau op de Noordzee te verbeteren door toegepast onderzoek naar scheepvaartveiligheid.
MISSIE-GEDREVEN RESEARCH PROGRAMMA'S
safe OPERATIONS & HUMAN FACTORS
Dit programma combineert complexe maritieme operaties met de capaciteiten van menselijke operators uiteindelijk ondersteunt door adviessystemen. Het brengt de eindgebruiker in het onwerp van operaties en verbetert de operatie door bestudering van de presetaties van de (ondersteunde) operator en doorontwikkeling van trainingen.
safe OPERATIONS & HUMAN FACTORS
Dit programma combineert complexe maritieme operaties met de capaciteiten van menselijke operators uiteindelijk ondersteunt door adviessystemen. Het brengt de eindgebruiker in het onwerp van operaties en verbetert de operatie door bestudering van de presetaties van de (ondersteunde) operator en doorontwikkeling van trainingen.
ZERO-EMISSION shipping
Het ontwikkelen van oplossingen voor (vrijwel) emissieloze scheepvaart, die bijdragen aan een duurzaam gebruik van zee en grondstoffen, en tegelijkertijd een betrouwbare scheepsoperatie garanderen en voldoen aan de functionele eisen van het schip.
ZERO-EMISSION shipping
Het ontwikkelen van oplossingen voor (vrijwel) emissieloze scheepvaart, die bijdragen aan een duurzaam gebruik van zee en grondstoffen, en tegelijkertijd een betrouwbare scheepsoperatie garanderen en voldoen aan de functionele eisen van het schip.
AUTONOMY & DECISION SUPPORT
De volgende stap in de evolutie van de scheepvaart is de ontwikkeling van autonome schepen. MARIN heeft een belangrijke rol bij het onderzoek en de operationele tests die nodig zijn om autonome schepen te ontwikkelen.
AUTONOMY & DECISION SUPPORT
De volgende stap in de evolutie van de scheepvaart is de ontwikkeling van autonome schepen. MARIN heeft een belangrijke rol bij het onderzoek en de operationele tests die nodig zijn om autonome schepen te ontwikkelen.
ONDERZOEKSPROGRAMMA
Om onze kennisbasis zoals hierboven beschreven te kunnen ontwikkelen, ontvangt MARIN subsidie van de Nederlandse overheid. Het jaarlijkse R&D-plan laat zien waar we deze subsidie voor inzetten.
ISO 15016:2025 Improved standard for speed/power trials
30 Jun 2025
Following a four-year revision, the IMO MEPC83 accepted ISO 15016:2025 as the new standard for EEDI speed/power trials in April 2025.This modernised ...
Magazine
Fin propulsion revival
30 Jun 2025
Fin propulsion is experiencing a revival due to its high propulsive efficiency. In early 2025, MARIN successfully tested a new fully electric system ...
Magazine
CRS MAMBO – Validated simulation tool for manoeuvring & seakeeping optimisation
30 Jun 2025
Requirements regarding minimum power, safe return to port, and navy recommendations, compel naval architects to assess the performance of ships ...