Introductie
Bepalen welke oplossing het meest geschikt is voor een schip, nieuwbouw of retrofit, is momenteel erg lastig. Er bestaat een grote diversiteit aan beschikbare duurzame maritieme oplossingen. Naast de grote diversiteit is het niet altijd even duidelijk of oplossingen al toepasbaar zijn en wat de betrouwbaarheid is van de effecten van deze systemen.
Elke oplossing heeft consequenties voor zowel tijdens de bouw van het schip als tijdens de operatie aan boord. Hierbij kan gedacht worden aan de benodigde ruimte aan boord, de indeling van het schip en integratie met overige systemen, als ook voor de gebruiksvriendelijkheid tijdens de operatie, de totaal kosten en daarmee zeer belangrijk de terugverdiencapaciteit van het schip zelf. Deze factoren zijn voor elk scheepstype, iedere operationele conditie of lengte van vaarroutes anders.
Om als reder en/of scheepswerf tot een goede onderbouwde keuze te komen worden al deze verschillende factoren tegen elkaar afgewogen. Het is daarom van belang dat de informatie- en datavoorziening over de effecten van deze oplossingen betrouwbaar is.
Vanuit de Green Deal validatieregeling zorgen wij ervoor dat door validatie informatie betrouwbaar wordt. Deze validaties worden uitgevoerd door de kennisinstituten TNO en Marin. Validatie betekent een onafhankelijke beoordeling van de prestatieclaim (% emissiereductie) van de technologieontwikkelaar. Zo heb je als bedrijf hard bewijs in handen dat het door jou ontwikkelde product ook echt werkt en hierdoor wordt het gemakkelijker om deze duurzame oplossingen tegen elkaar af te wegen.