Spannende races en ontwerpen bij 10e Ontwerp- en zeilwedstrijd

 

1e prijs 1e prijs
2e prijs en innovatieprijs 2e prijs en innovatieprijs
3e prijs 3e prijs









Team 12 ‘Narrow’, heeft de snelste modelzeilboot van Nederland 2019 ontworpen en gebouwd. Het team won op 19 januari de zeilrace van 13 strijdende studententeams van Technische Universiteit Delft (TU Delft) en Rotterdam Mainport Institute (RMI). De race vond plaats in het Ondiepwaterbassin van onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen. Het was dit jaar spannend: nummers twee, drie en vier finishten binnen tien seconden van de winnaar.

Het winnende team, bestaande uit Jochem Grootjen, Marieke Hovenkamp en Marc Levi Veen van het RMI, wist met een goed gebalanceerd ontwerp de winst te behalen. Een klassieke slanke romp met grote overhangen gecombineerd met twee conventionele zeilen zorgde voor een wendbaar ontwerp dat hoge snelheden bereikte op zowel ruime als aandewindse koersen. Deze ‘allround’ aspecten gaven de doorslag op twee uitdagende wedstrijdbanen.

Het ontwerp van Team 6 ‘VrijMiBoot’ van Jasper Willems, Dora Hoendermis, Johan Meyer, Robin Hart en Hugo Onink van de TU Delft won de innovatieprijs. Dit team maakte slim gebruik van de box-rule die een smal schip voorschreef. Door het hele tuig bestaande uit een dubbel aero-rig over rails naar loefzijde te verschuiven, kon dit team de voordelen van een catamaran gebruiken zonder stabiliteit tekort te komen. De tweede plaats in de finale bewees dat deze combinatie van ontwerpkeuzes goed uitgedacht was. De jury kon verder waarderen hoe mooi dit ontwerp gemaakt was.

De zeilboten werden beoordeeld op snelheid, wendbaarheid en innovatie, op basis van twee banen die afgelegd moesten worden. De eerste baan bestond uit een voordewinds rak, waarna er teruggekruist moest worden. Op de tweede baan moest er heen en terug halve wind gevaren worden, waarbij zowel een gijp- als overstagmanoeuvre waren toegestaan. De ontwerpen werden daarom zowel op snelheid als wendbaarheid beoordeeld.

“Ieder jaar worden de regels aangepast om kopiëren van voorgaande jaren onmogelijk te maken. Ditmaal moesten de teams onder andere binnen een maximale waterlijnlengte van 80 cm, breedte van 40 cm en een diepgang van 50 cm blijven, terwijl een relatief grote hoogte boven de waterlijn van 120 cm was toegestaan”, zegt Sanne van Essen, Project Manager bij MARIN. “De creativiteit van de studenten werd op de proef gesteld: hoe ontwerp je een snel en wendbaar bootje binnen een beperkte waterlijnlengte en breedte, en hoe zorg je dat je ontwerp stabiel blijft onder windbelasting? Veel studenten kozen voor een monohull met grote zeilen en verplaatsbare elementen: ballastgewichten in een kantelkiel, outriggers of het hele tuig”

De wedstrijd is onderdeel van de minor ‘Zeiljachten’ bij TU Delft en RMI.

Persbericht

Webpagina Ontwerp- en Zeilwedstrijd



January 21, 2019
Disclaimer | print