08/07/03 Innovatief rompontwerp leidt wederom tot overwinning (Dutch only)
Sponsoring door MARIN
Dat MARIN ook dit jaar weer koos voor sponsoring van het TU Delft-team in de vorm van romp- en schroefontwerp, was eigenlijk vanzelfsprekend. Middels een prijsvraag in 2006 onder deelnemers aan de Solar Challenge, selecteerde MARIN hun projectplan uit diverse inzenders. Met advies over rompvormoptimalisatie en modelproeven ondersteunde MARIN het team tijdens deze eerste race. De overwinning was glansrijk en MARIN besloot de vruchtbare samenwerking in 2008 voort te zetten.

Verbeterd ontwerp
Voor deze tweede race zijn er in nauw overleg met het studententeam enkele verbeteringen aan dit concept aangebracht, waardoor de boot minder weerstand en een beter voortstuwingsrendement heeft. Om deze aanpassingen te toetsen zijn CFD-berekeningen uitgevoerd. Naast algemene consultancy en berekeningen heeft MARIN ook twee schroeven ontworpen en geproduceerd. “Overigens is deze overwinning met name te danken aan goede keuzes en een goed management van het team over een breed spectrum”, zegt Tom van Terwisga, principal researcher bij MARIN en tevens hoogleraar Voortstuwing en Weerstand van Schepen bij de Technische Universiteit Delft. “De lichtgewicht en hoogrendement zonnepanelen, de gunstige vorm van de romp, de gebalanceerde voorststuwingsinstallatie, de lichtgewicht constructie, het projectmanagement en niet te vergeten de enorme inzet en het enthousiasme van de studenten”.

Rompvorm werpt vruchten af
Voor de rompvorm is gekozen voor een lange slanke (ondiepe) kanovorm met breed uitwaaierende wangen vlak boven de ontwerpwaterlijn, die het brede zonnedek dragen. Deze wangen raken bij rechtop varen van de boot het water niet, maar beperken wel de hellingshoek in golven en bochten.

Dat dit een bijzonder geslaagde ontwerpfilosofie is, bleek vooral tijdens deze editie van de Solar Challenge. Hierin werd ook op pijnlijke wijze duidelijk dat het brede relatief zware zonnedek ook voor problemen kan zorgen. Door windvlagen sloegen al tijdens de eerste dag van de race jammerlijk twee boten om, waaronder een van de favorieten: de lange monohull (8 m) met twee outriggers in het achterschip van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.


July 11, 2008
Disclaimer | print