Rules and invitation
English
Due to the target group, this information is primarily in Dutch. A small summary in English is included at the bottom of this page.

Ontwerp- en zeilwedstrijd 2015
Op deze pagina vind je de uitnodiging en regels voor de ontwerp en zeilwedstrijd die is gehouden op 16 januari 2015. Links naar eerdere evenementen vind je onderaan deze pagina.

Over MARIN
Het MARITIEM RESEARCH INSTITUUT NEDERLAND (MARIN) in Wageningen, is wereldwijd een belangrijk onderzoekscentrum voor de maritieme branche. De dienstverlening van MARIN is een unieke combinatie van simulaties, modeltesten, ware grootte metingen en trainingen. MARIN richt zich hierbij op de scheepsbouw, scheepvaart, offshore-industrie en overheden. MARIN beschikt over een groot aantal faciliteiten voor het op schaal testen van scheepsmodellen en het trainen van scheepsbemanning.

Het omzetten van hydrodynamische en nautische technologie naar innovatieve producten voor de maritieme industrie is een belangrijk onderdeel van het succes van MARIN. Met deze jaarlijkse ontwerpwedstrijd wil MARIN een bijdrage leveren aan de praktijkvorming van studenten en nieuwe ideeën een kans geven uit te laten groeien tot mogelijkheden voor de toekomst. Wij dagen studenten die deelnemen aan de minor Zeiljachten van de Technische Universiteit Delft dan ook uit alle kennis, inspiratie en creativiteit aan te wenden voor het ontwerp en de bouw van het snelst varende modelzeilschip van Nederland.


Opdracht
Ontwerp en bouw het snelst varende modelzeilschip van Nederland. Na het afleggen van twee wedstrijdbanen, zal de snelste boot worden vastgesteld.

Wedstrijden
De wedstrijd bestaat uit een voorronde waarin twee wedstrijdbanen worden gevaren. Op die twee banen worden drie tijden bepaald. Uit de voorronde worden vijf teams geselecteerd die de finale varen. In de finale worden dezelfde twee wedstrijdbanen nogmaals gevaren.

De eerste wedstrijdbaan moet laten zien hoe snel het ontwerp is op ruimwindse koersen met 1 boei ronding. Beide secties zijn ongeveer 8.5 m lang en liggen onder een hoek van ca. 135 graden met de wind. Er wordt op deze baan 1 tijd opgenomen (RACE 1).

Baan 1 ziet er als volgt uit (niet op schaal):

Baan 1




De tweede wedstrijdbaan moet laten zien dat jouw ontwerp ook in staat is om aan de wind te varen. De keerboei ligt op ongeveer 10 meter van de start op een koers van ongeveer 125 graden. Er worden op deze baan twee tijden opgenomen:
RACE 2 is van de start tot het passeren van de boeien bij het keerpunt.
RACE 3 is van de start tot aan de finish.
Baan 2 ziet er als volgt uit (niet op schaal):
Baan 2
Wind
Het windveld zal zich in hoogte uitstrekken tot ongeveer 1 m boven het wateroppervlak. Houd rekening met een windsnelheid ter plaatse van de startlijn en de benedenboei tussen de 3 en 4 m/s en rond de 1 m/s bij de finish van baan 1. De breedte van het windveld is ongeveer 12 m. Er wordt gepoogd een homogeen windveld in te stellen. Echter, ervaring leert dat dit niet helemaal mogelijk is. Door de beperkte afmetingen van de ruimte kunnen er lokaal grotere variaties in windsterkte en richting optreden, vooral in de uithoeken van de banen. Houdt hier rekening mee!

Doelgroep
Teams van studenten die de Minor Zeiljachten 2014 aan de TU Delft of het vak aan de RMU volgen (zie ook de website van de TU Delft of RMU).

Voorwaarden
De volgende beschrijving is een samenvatting van de vastgestelde regels door de TU Delft. We gaan uit van een open klasse: (bijna) alles mag en alle rompvormen zijn toegestaan.
Er zijn wel een paar aanvullende uigangspunten:

  • De romp, de appendages en de zeilen moeten helemaal door de teams zelf gemaakt worden.
  • Alles mag wat niet door het reglement of de Nederlandse wet verboden is.
  • De relevante afmetingen van de ontwerpen moeten voldoen aan de zogenaamde “Ontwerp Eisen” (zie hier onder)
  • Het zeiljacht mag alleen voortbewogen worden door gebruik te maken van de wind. (Flettner rotors/schroeven zijn verboden.)
  • Alle wedstrijden moeten gezeild worden met een (1) configuratie van de romp. Tijdens de wedstrijd mogen wel zeilen gehesen en gestreken worden.
  • Er zijn beperkingen aan het constructiemateriaal (zie opdracht).
  • Het gebruiken van enige vorm van 'automaten', op welk onderdeel van het model dan ook, tijdens het varen is niet toegestaan
Ontwerp eisen
  • De maximale lengte van het model is 1.00 meter over alles
  • De minimale breedte is 0.40 meter over alles
  • De maximale breedte is 0.80 meter over alles
  • De maximale hoogte boven het wateroppervlak is 1.0 meter
  • De totale diepgang van het model minus de diepgang van alleen de romp mag niet meer bedragen dan 0.10 meter , i.e. T – Tc <= 0.10 m
  • Er mogen dus geen uitschuifbare kielen etc. toegepast worden die onder deze 0.10 m uitsteken.
  • Appendages worden als appendage beschouwd vanaf het punt dat de dikte hiervan minder dan 10% van de breedte van de drijver/romp beslaat.
  • Zeiloppervlak en gewicht zijn vrij
Er worden per team twee vierkanaals remote controls met servo's aan de deelnemers ter beschikking gesteld door de TU Delft. Welke functies hiermee aan boord gecontroleerd worden is vrij te bepalen door de deelnemers. In het model moeten echter minimaal vier servo's gebruikt worden.

En verder...
  • Voor RACE 1, RACE 2 en RACE 3 gelden maximumtijden van respectievelijk 2, 1 en 3 minuten. Als een boot er langer over doet, wordt de race afgebroken en krijgt het team de maximale tijd plus 10%.
  • De boot mag onderweg niet geholpen worden.
  • Een MARIN-medewerker zal het model positioneren op de startlijn en het zonder snelheid loslaten. Het moment van starten en de positie en oriëntatie worden bepaald door MARIN. De positie en oriëntatie worden zo identiek als mogelijk gehouden voor alle boten.
  • 1 of 2 bestuurders van de boot mogen op een vrij te kiezen plek staan. Dit kan bijvoorbeeld op de kant, op de sleepwagen of in het water zijn.
  • Je moet een zeilnummer aan beide kanten in het zeil aanbrengen. Dit nummer moet minimaal 45 mm hoog zijn. Het nummer krijg je van de TU Delft of de RMU toegewezen.
  • Elk team moet op de dag van de wedstrijd vlak voor aanvang van de wedstrijden een korte maar krachtige presentatie geven over hun ontwerp. Richt je hierin vooral op de redenen waarom dit ontwerp de wedstrijd zal gaan winnen. Deze presentatie duurt maximaal twee minuten. Daarnaast verwachten we van elk team een poster op A3-formaat met daarop puntsgewijs de belangrijkste informatie over het ontwerp.
  • Een week voor de wedstrijd moeten de presentatie (als PDF met beeldverhouding 16:9) en poster (digitaal) bij MARIN aangeleverd zijn.
  • Om het model tijdens de presentaties te kunnen tonen en eventuele schade gedurende de dag te voorkomen, dient elk team een steun/standaard te maken waarop het model geplaatst kan worden.
Het wedstrijd water
De wedstrijd vindt plaats in het Shallow Water Basin van MARIN. Dit bassin is 200 m lang en 15.8 m breed. De waterdiepte tijdens de wedstrijd zal tussen de 0.50 m en 0.75 m bedragen. Het is mogelijk om voor aanvang van de wedstrijd met het model proef te varen in het bassin. Er wordt ten sterkste aanbevolen om te zorgen dat het model hier al voor de dag zelf klaar voor is. De ervaring leert dat een goede proefvaart een voorwaarde is voor een goede wedstrijd.

Procedure en scoring tijdens de wedstrijden
Er wordt eerst een voorronde gevaren waarbij elk team de gegeven banen moet afleggen. Elke boot vaart apart en de tijd start en stopt zodra het model over de start- respectievelijk finishlijn gaat. De gezeilde tijden van de drie races worden opgeteld (zonder gewogen te worden). De vijf teams met de beste scores mogen daarna in de finale strijden om de eer en eeuwigdurende roem. De drie zeilboten die als snelste in de finale de wedstrijdbanen afleggen zijn de winnaars van brons, zilver en goud van deze wedstrijd.

Innovatieprijs
Daarnaast beoordeelt een vakkundige jury de inzendingen, waarbij gekeken wordt naar de hoogste impact en het meest innovatieve concept. Deze jury zal (voor zover nu bekend) bestaan uit:

  • Serge Toxopeus, researcher bij MARIN
  • Mark Leslie-Miller van Dykstra Naval Architects
  • Koos de Ridder, jachtontwerper
  • Wim Scheper, Docent Scheepsbouw van de RMU, Rotterdam
  • De winnaars van de innovatieprijs 2014
Feestelijke afsluiting
We sluiten de zeilwedstrijd af met een bekendmaking van de winnaars en een borrel. De dag zal rond 17.30 uur afgelopen zijn.

Informatie en contact
De laatste informatie staat altijd hier op http://www.marin.nl/zeilwedstrijd/. Voor vragen kan je altijd terecht bij Rogier Eggers ( zeilwedstrijd@marin.nl ).

Programma vrijdag 16 januari 2015
09:00 - Proefvaren voor deelnemers
11:00 - Presentaties van ieder team
12:00 - Rondleiding door MARIN-faciliteiten voor deelnemers
12:45 - Vanaf hier open voor bezoekers
13.00 - Kwalificatieronde
15:00 - Finale
16.00 - Borrel en prijsuitreiking
17:30 - Afsluiting


Let op, bezoek is dus vanaf 12:45 welkom.

En tenslotte....
Moge de geraffineerdste winnen!



Eerdere edities
Informatie over vorige edities (inclusief resultaten, video's en foto's) kun je hier vinden:
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2007

English
Design the fastest sailing model sail boat of The Netherlands
We challenge all students participating in the Sailing Yachts minor of the Delft University of Technology to apply their knowledge, inspiration and creativity to design and build the fastest model sailing boat of the Netherlands. This design and sail contest is organized annually in collaboration with Delft University of Technology and Rotterdam Mainport University.

This page presents the rules and notices for the race held on Friday January 16th, 2015.

For more information, contact Rogier Eggers (zeilwedstrijd@marin.nl ).

Disclaimer | print