Rules and invitation to design and sailing contest 2014
English
Due to the target group, this information is primarily in Dutch. A small summary in English is included at the bottom of this page.

Ontwerp- en zeilwedstrijd 2014
Op deze pagina vind je alle regels zoals gebruikt tijdens de ontwerp en zeilwedstrijd 2014.

Eerdere edities
Informatie over vorige edities (inclusief resultaten, video's en foto's) kun je hier vinden:
2013
2012
2011
2010
2009
2007

Over MARIN
Het MARITIEM RESEARCH INSTITUUT NEDERLAND (MARIN) in Wageningen, is wereldwijd een belangrijk onderzoekscentrum voor de maritieme branche. De dienstverlening van MARIN is een unieke combinatie van simulaties, modeltesten, ware grootte metingen en trainingen. MARIN richt zich hierbij op de scheepsbouw, scheepvaart, offshore-industrie en overheden. MARIN beschikt over een groot aantal faciliteiten voor het op schaal testen van scheepsmodellen en het trainen van scheepsbemanning.

Het omzetten van hydrodynamische en nautische technologie naar innovatieve producten voor de maritieme industrie is een belangrijk onderdeel van het succes van MARIN. Met deze jaarlijkse ontwerpwedstrijd wil MARIN een bijdrage leveren aan de praktijkvorming van studenten en nieuwe ideeën een kans geven uit te laten groeien tot mogelijkheden voor de toekomst. Wij dagen studenten die deelnemen aan de minor Zeiljachten van de Technische Universiteit Delft dan ook uit alle kennis, inspiratie en creativiteit aan te wenden voor het ontwerp en de bouw van het snelst varende modelzeilschip van Nederland.


Opdracht
Ontwerp en bouw het snelst varende modelzeilschip van Nederland. Na het afleggen van twee wedstrijdbanen, zal de snelste boot worden vastgesteld.

Wedstrijden
De wedstrijd bestaat uit een voorronde waarin twee wedstrijdbanen worden gevaren. Uit de voorronde worden vijf teams geselecteerd die de finale varen. In de finale worden dezelfde twee wedstrijdbanen nogmaals gevaren.

De eerste wedstrijdbaan moet laten zien hoe snel het ontwerp is op een rechte baan onder een hoek van circa 120 graden met de winden met een lengte van circa 11 meter.
Baan 1 ziet er als volgt uit (niet op schaal):

Baan 1




De tweede wedstrijdbaan moet laten zien dat jouw ontwerp niet alleen snel is, maar ook in staat is om snel te keren en aan de wind te varen. De beneden boei ligt op ongeveer 10 m benedenwinds van de start/finish.
Baan 2 ziet er als volgt uit (niet op schaal):
Baan 2
Wind
Het windveld zal zich in hoogte uitstrekken tot ongeveer 1 m boven het wateroppervlak. Houd rekening met een windsnelheid ter plaatse van de startlijn en de beneden boei tussen de 3 en 4 m/s en rond de 1 m/s bij de beneden boei. De breedte van het windveld is ongeveer 12 m. Er wordt gepoogd een homogeen windveld in te stellen. Echter, ervaring leert dat dit niet helemaal mogelijk is. Door de beperkte afmetingen van de ruimte kunnen er lokaal grotere variaties in wind sterkte en richting optreden, vooral in de uithoeken van de banen. Hier moet U rekening mee houden!!

Doelgroep
Teams van studenten die de “Minor Zeiljachten” 2013 volgen (zie ook de website van de TU Delft).

Voorwaarden
We gaan uit van een open klasse: (bijna) alles mag en alle rompvormen zijn toegestaan. Er zijn enkele beperkende voorwaarden. De volledige voorwaarden worden door de TU Delft gegeven. Een samenvatting is:

  • De romp, de appendages en de zeilen moeten helemaal door de teams zelf gemaakt worden.
  • Alles mag wat niet door het reglement of de Nederlandse wet verboden is.
  • De relevante afmetingen van de ontwerpen moeten voldoen aan de zogenaamde “Ontwerp Eisen”.
Ontwerp eisen
  • Maximale lengte over alles: 1.0 m
  • Maximale breedte over alles: 0.3 m
  • Maximale hoogte vanaf de waterlijn: 1.0 m
  • Maximale diepgang: 0.5 m
  • Het zeil oppervlak is onbeperkt
  • Het gewicht van het total zeilmodel mag niet hoger zijn dan 50N (5.1 kg)
  • Het zeiljacht mag alleen voortbewogen worden door gebruik te maken van de wind.
  • Het enige materiaal dat voor de romp en het dek gebruikt mag worden is balsa hout. Voor de tuigage, kiel en lokale versterkingen mag ander materiaal gebruikt worden (zie de eisen van de TU Delft).
Er wordt een vier kanaals “remote control” met servo’s aan de deelnemers ter beschikking gesteld door de TU Delft. Welke functies hiermee aan boord gecontroleerd worden is vrij te bepalen door de deelnemers.

En verder...
  • De wedstrijdbaan #1 moet binnen 2 minuten en wedstrijdbaan #2 moet binnen drie minuten afgelegd worden. Als een boot er langer over doet, wordt de race afgebroken en krijgt het team de maximale tijd plus 10%.
  • De boot mag onderweg niet geholpen worden
  • 1 of 2 bestuurders van de boot mogen op een vrij te kiezen plek staan. Dit kan bijvoorbeeld op de kant, op de sleepwagen of in het water zijn.
  • Je moet een zeilnummer aan beide kanten in het zeil aanbrengen. Dit nummer moet minimaal 45 mm hoog zijn. Het zeilnummer krijg je van het MARIN toegewezen.
  • Elk team moet op de dag van de wedstrijd vlak voor aanvang van de wedstrijden een korte maar krachtige presentatie geven over hun ontwerp. Richt je hierin vooral op de redenen waarom dit ontwerp de wedstrijd zal gaan winnen. Deze presentatie duurt maximaal twee minuten. Daarnaast verwachten we van elk team een poster op A3-formaat met daarop puntsgewijs de belangrijkste informatie over het ontwerp.
  • Een week voor de wedstrijd moeten de presentatie en poster (digitaal) bij MARIN aangeleverd zijn.
  • Om het model tijdens de presentaties te kunnen tonen en eventuele schade gedurende de dag te voorkomen, dient elk team een steun/standaard te maken waarop het model geplaatst kan worden.
Het wedstrijd water
De wedstrijd vindt plaats in het Shallow Water Basin van MARIN. Dit bassin is 200m lang en 15.8 m breed. De waterdiepte tijdens de wedstrijd zal tussen de 0.50 m en 0.75 m bedragen. Het is mogelijk om voor aanvang van de wedstrijd met het model proef te varen in het bassin. Er wordt ten sterkste aanbevolen om te zorgen dat het model hier al voor de dag zelf klaar voor is. De ervaring leert dat een goede proefvaart een voorwaarde is voor een goede wedstrijd.

Procedure en scoring tijdens de wedstrijden
Er wordt eerst een voorronde gevaren waarbij elk team de gegeven banen moet afleggen. Elke boot vaart apart en de tijd start en stopt zodra het model over de start- respectievelijk finishlijn gaat. Bij de start zal een MARIN-medewerker het model vasthouden en die zal het model zonder snelheid loslaten. De gezeilde tijden van de twee banen worden opgeteld (zonder gewogen te worden). De vijf teams met de beste scores mogen daarna in de finale strijden om de eer en eeuwigdurende roem. De drie zeilboten die als snelste in de finale de wedstrijdbanen afleggen zijn de winnaars van brons, zilver en goud van deze wedstrijd.

Innovatieprijs
Daarnaast beoordeelt een vakkundige jury de inzendingen, waarbij gekeken wordt naar de hoogste impact en het meest innovatieve concept. Deze jury zal (voor zover nu bekend) bestaan uit:

  • Serge Toxopeus, researcher bij het MARIN
  • Mark Leslie-Miller van Dykstra Naval Architects
  • Koos de Ridder, jachtontwerper
  • Joop Slooff, Aerodynamicus
  • Wim Scheper, Docent Scheepsbouw van het STC
Feestelijke afsluiting
We sluiten de zeilwedstrijd af met een bekendmaking van de winnaars en een borrel. De dag zal rond 17:30 uur afgelopen zijn.

Informatie en contact
De laatste informatie staat altijd hier op http://www.marin.nl/zeilwedstrijd/. Voor vragen kan je altijd terecht bij Rogier Eggers ( zeilwedstrijd@marin.nl ).

Voorlopig programma 17 januari 2014
Precieze tijden over ontvangst van gasten en studenten bij het MARIN worden nog medegedeeld. Het indicatieve programma dat hierbij wordt gegeven kan dus nog gewijzigd worden.

09:00 - Proefvaren voor deelnemers
11:00 - Presentaties van ieder team – bezoek is welkom
12:00 - Rondleiding door MARIN-faciliteiten
13.00 - Kwalificatieronde
15:00 - Finale
16.00 - Borrel en prijsuitreiking
17:30 - Afsluiting

En tenslotte....
Moge de geraffineerdste winnen!!



English
Design the fastest sailing model sail boat of The Netherlands
We challenge all students participating in the ´Sailing Yachts´ minor of the Delft University of Technology to apply their knowledge, inspiration and creativity to design and build the fastest model sailing boat of the Netherlands. This design and sail contest is organized annually in collaboration with Delft University of Technology.

This page presents the rules and notices for the upcoming race on Friday January 17th, 2014. Results, photo's and video's from earlier editions of the race are available:
2013
2012
2011
2010
2009
2007

For more information, contact Rogier Eggers ( zeilwedstrijd@marin.nl ).

Disclaimer | print