Design and sailing contest 2010
English
English

One of MARIN´s most important strengths is turning hydrodynamic and nautical technology into innovative products for the maritime industry. With this yearly design and sailing contest MARIN wants to contribute to the practical experience of students and give new ideas a chance to develop into future possibilities. We challenge all students participating in the ´Sailing yachts´ minor of the Delft University of Technology and INHOLLAND to apply their knowledge, inspiration and creativity to design and build the fastest model sailing boat of the Netherlands.

In view of the target group, further information will be in Dutch.

Nederlands
Nederlands

Ontwerp de snelst varende modelzeilboot van Nederland
Het MARITIEM RESEARCH INSTITUUT NEDERLAND (MARIN) in Wageningen, is wereldwijd een belangrijk onderzoekscentrum voor de maritieme branche. De dienstverlening van MARIN is een unieke combinatie van simulaties, modeltesten, ware-groottemetingen en trainingen. MARIN richt zich hierbij op de scheepsbouw, scheepvaart, offshore-industrie en overheden. MARIN beschikt over een groot aantal faciliteiten voor het op schaal testen van scheepsmodellen en het trainen van scheepsbemanning.

Het omzetten van hydrodynamische en nautische technologie naar innovatieve producten voor de maritieme industrie is een belangrijk onderdeel van het succes van MARIN. Met deze jaarlijkse ontwerpwedstrijd wil MARIN een bijdrage leveren aan de praktijkvorming van studenten en nieuwe ideeen een kans geven uit te laten groeien tot mogelijkheden voor de toekomst. Wij dagen studenten die deelnemen aan de minor Zeiljachten van de Technische Universiteit Delft en INHOLLAND dan ook uit alle kennis, inspiratie en creativiteit aan te wenden voor het ontwerp en de bouw van het snelst varende modelzeilschip van Nederland.

Op vrijdag 15 januari 2010 zijn alle deelnemers van harte welkom bij MARIN om hun ontwerp te presenteren en deel te nemen aan de spectaculaire zeilwedstrijd. De wedstrijd biedt behalve de uitdaging om te winnen, een leuke en inspirerende gelegenheid om de theorie in de praktijk te brengen.


Opdracht

Ontwerp en bouw het snelst varende zeilschip van Nederland. Na het presteren op drie verschillende diciplines, zal de snelste boot worden vastgesteld. Hiervoor zullen twee wedstrijdbanen worden uitgelegd. De eerste wedstrijdbaan moet laten zien dat jouw ontwerp niet alleen snel is, maar ook in staat is om snel, in een driehoeksbaan, boeien te ronden en dat het kan presteren in variabele windcondities. De baan ziet er als volgt uit (niet op schaal):

De tweede wedstrijdbaan is bedoeld om de snelheid van je ontwerp te demonstreren. Er wordt vanaf de startlijn naar de verre boei en weer terug gevaren. De verre boei mag door middel van overstag gaan of gijpen gerond worden.


De afstand van start tot verre-boei is ongeveer 15 m. De benedenboei in de driehoeksbaan zal ongeveer 6 m benedenwinds van de lijn tussen de startboeien en de overstagboei liggen. Het windveld zal zich in hoogte uitstrekken tot ongeveer 1 m boven het wateroppervlak. Hou rekening met een windsnelheid ter plaatse van de startlijn en verre-boei tussen de 1.5 en 2 m/s en rond de 1 m/s bij de benedenboei. Elke team krijgt een afstandsbedieningset met twee servo´s, een zender en een ontvanger te leen, zodat je de boot (denk aan stuurmiddelen, zeilstand) kunt bedienen.

De prestatie op de tweede wedstrijdbaan zal op twee manieren worden vastgelegd: de tijd vanaf de start tot de lijn door de verre boei (om de maximale snelheid van het ontwerp te toetsen) en de tijd benodigd om vanaf de start de boei te ronden en te finishen (om de maximale snelheid van het ontwerp in combinatie met een eenvoudige manoeuvre te toetsen).

Doelgroep
(Teams van) studenten van TU Delft en INHOLLAND, die de Minor Zeiljachten volgen (zie ook de website van de TU Delft).

Voorwaarden
We gaan uit van een open klasse: (bijna) alles mag en alle rompvormen zijn toegestaan. Je mag dus een catamaran ontwerpen, trimaran (of nog meer-maran), monohull, etc. Zie hiervoor de regels van de TU Delft en INHOLLAND die hier zijn samengevat:

  • Maximale lengte van het gehele ontwerp is 80 cm, de maximale breedte 30 cm en het model mag zonder tuig niet hoger/dieper zijn dan 30 cm. De maximale grootte van het zeiloppervlak is vrij.
  • Voor de bediening van het model mag alleen de voorgeschreven afstandsbedieningsset gebruikt worden. Deze kan tegen borg van MARIN worden geleend. Indien gewenst, mag een team de set ook zelf aanschaffen. Hij moet dan wel aan onderstaande specificaties voldoen. Energieopslag aan boord mag alleen voor deze set worden aangewend.
  • Alleen zelfgebouwde en zelfontworpen zeilboten kunnen geselecteerd worden voor deze wedstrijd.
  • Alle onderdelen moeten met 1 configuratie worden gezeild. Tussentijdse tuigage- of zeilwissels en veranderingen aan de romp, stabiliteit of appendages zijn dus niet toegestaan.
En verder .....
  • De driehoeksbaan moet binnen drie minuten afgelegd worden en de snelheidsbaan in twee minuten. Als een boot er langer over doet, wordt de race afgebroken en krijgt het team de tijd van de langzaamste boot plus 10%.
  • Je moet een zeilnummer aan beide kanten in het zeil aanbrengen. Dit nummer moet minimaal 45 mm hoog zijn en een afstekende kleur hebben. Het nummer krijg je van ons toegewezen.
  • Elk team moet kort maar krachtig een presentatie houden over hun ontwerp. Richt je hierin vooral op de redenen waarom dit ontwerp de wedstrijd zal gaan winnen. De presentatie duurt maximaal twee minuten. Daarnaast verwachten we van elk team een poster op A3-formaat met daarop puntsgewijze informatie over het ontwerp. Een week voor de wedstrijd moeten de presentatie en poster (digitaal) bij MARIN aangeleverd zijn.
  • Om het model tijdens de presentaties te kunnen tonen en eventuele schade gedurende de dag te voorkomen, dient elk team een steun/standaard te maken waarop het model geplaatst kan worden.
Afstandsbedieningset
De afstandsbedieningset bestaat uit de volgende componenten:

  • Een zender (Graupner X-306 of Robbe Futaba T2ER, 35 MHz of 40 MHz, inclusief kristal)
  • Een ontvanger (Graupner C8 of Robbe R122JE, 35 MHz of 40 MHz, inclusief kristal), ongeveer lxbxh=45x30x18 mm, 20 gram
  • Een grote servo (Graupner C5077 of Robbe S3003), ongeveer lxbxh=40x19x37 mm, 39 gram
  • Een kleine servo (Graupner C261), ongeveer lxbxh=22x11x21 mm, 9.8 gram
  • Aan/uit schakelaar, ongeveer lxbxh=28x10x22 mm, 9.8 gram
Procedure
Voor het lenen van de afstandsbedieningset, incl. twee servo´s, een zender en ontvanger, vragen we een borg van Euro 100.- die je als je de set ophaalt ter plaatse contant dient te betalen. De borg ontvang je direct na de wedstrijd of bij het ophalen van je boot, bij inlevering van de werkende afstandsbedieningset retour. De stroomvoorziening die nodig is voor de zender, ontvanger en servo´s moet je zelf verzorgen.

De set servo’s kan opgehaald worden vanaf 1 december bij Michiel Katgert van de TU Delft, die ook de borg zal innen. Direct na het project dienen de servo’s ook weer bij hem ingeleverd te worden. Dit geldt zowel voor de deelnemende teams van de TU Delft als voor die van INHOLLAND.

De wedstrijd vindt plaats in het Offshore Bassin van MARIN. Dit bassin meet 45 m x 36 m. De waterdiepte tijdens de wedstrijd zal tussen de 0.5 m en 0.75 m zijn.
Het is mogelijk om voor aanvang van de wedstrijd het model te testen in het bassin. Op de dag van de wedstrijd zijn tussen 9.00 en 10.30 uur per team twee deelnemers welkom. Deze mensen dienen zich om 8.45 uur bij de receptie van MARIN te melden.

Op vrijdag 15 januari 2010 ontvangen we alle deelnemers om 10.45 uur bij MARIN voor deze spectaculaire zeilwedstrijd. Er wordt eerst een voorronde gevaren waarbij elk team beide banen moet afleggen. Elke boot vaart apart en de tijd start en stopt zodra het model over de start, respectievelijk finishlijn gaat. Bij de start wordt het model door een MARIN medewerker losgelaten, zodat het niet mogelijk is het model met snelheid over de startlijn te duwen.
De drie uitkomsten van beide banen (driehoekstijd, eerste halve rak op de snelheidsbaan en de totale tijd voor beide rakken op de snelheidsbaan) worden gewogen en daarna opgeteld. De vijf teams met de beste scores mogen daarna in de finale strijden om de eer en eeuwigdurende roem. De drie zeilboten die als snelste in de finale de wedstrijdbanen afleggen zijn de winnaars van de wedstrijd.

Innovatieprijs
Daarnaast beoordeelt een vakkundige jury vanuit MARIN de inzendingen, waarbij gekeken wordt naar de hoogste impact en het meest innovatieve concept. De jury zal (voor zover bekend) bestaan uit de volgende personen:

  • Arne Hubregtse, algemeen directeur van het MARIN (voorzitter)
  • Gerard Dijkstra van Gerard Dijkstra en Partners
  • Koos de Ridder, jacht ontwerper
  • Maarten Voogt van Simonis en Voogt Jachtontwerpers
  • Lex Keuning van de TU Delft
  • Wim Scheper van INHOLLAND
De winnaar uit deze categorie nodigen we uit zijn/haar concept tentoon te stellen op de MARIN-stand tijdens de SMM beurs in Hamburg, die plaatsvindt van 7 t/m 10 november 2010.

We sluiten de zeilwedstrijd af met een bekendmaking van de winnaars en een rondleiding door MARIN´s testfaciliteiten. De dag zal rond 17.00 uur afgelopen zijn.

Voorlopig programma 15 januari 2010
10:45 uur ontvangst Seakeeping & Manoeuvring Bassin
11:00 uur welkom en presentaties van de ontwerpen
12:15 uur voorronde zeilwedstrijd in het Offshore Bassin
14:00 uur finale (5 snelste teams)
14:30 uur rondleiding door MARIN´s testfaciliteiten
15:15 uur bekendmaking van de winnaars en borrel
16:30 uur afsluiting

Vragen?
Neem dan contact op met Serge Toxopeus, telefoonnummer (0317) 49 34 43 of e-mail naar zeilwedstrijd@marin.nl.

Wilt u als journalist of televisiemaker de voorrondes of finale van de zeilwedstrijd op 15 januari bijwonen?
Vul dan dit aanmeldingsformulier volledig in.

Uitslag
De uitslag is hier te vinden (in het engels).

Vorige wedstrijden
Benieuwd naar de vorige wedstrijden? Klik hier (2009) of hier (2007) voor meer informatie en foto´s!

Disclaimer | print